Regularna wymiana oleju w silniku oraz wymiana oleju w skrzyni biegów to dwie kluczowe czynności serwisowe. Mają one bardzo duży wpływ na trwałość i sprawność mechaniczną pojazdu. O ile większość kierowców pamięta o serwisie olejowym silnika, o tyle płyn w skrzyni biegów jest często pomijany. Wynika to z błędnego przekonania o jego dożywotniej trwałości. W tym poradniku wyjaśnimy, co ile wymieniać olej w obu tych kluczowych układach. Przedstawimy fakty i obalimy szkodliwe mity. Jest to kosztowny błąd, który może prowadzić do poważnych awarii. Warto więc poznać fakty i obalić szkodliwe mity dotyczące interwałów wymiany.
Wymiana oleju w silniku – Jak często i dlaczego?
Wymiana oleju w silniku to najważniejszy element regularnej eksploatacji auta. Co ile wymiana oleju w silniku jest naprawdę konieczna? Za bezpieczny, standardowy interwał uznaje się 10 000 - 15 000 kilometrów. Jeśli jednak jeździsz niewiele, olej należy wymieniać co roku, ponieważ starzeje się on również chemicznie i traci swoje właściwości ochronne. Niestety, popularny tryb wymiany oleju Long Life jest często pułapką. O ile sprawdza się w idealnych warunkach autostradowych, o tyle w jeździe miejskiej prowadzi do szybkiej degradacji oleju i może skutkować poważną awarią. Pamiętaj, że wymiana oleju i filtrów (oleju, powietrza) to zawsze nierozłączny zestaw.
Wymiana oleju w skrzyni automatycznej
Mit oleju dożywotniego jest szczególnie groźny w przypadku skrzyń automatycznych. Czy wymieniać olej w skrzyni biegów typu automat? Odpowiedź brzmi: tak, bezwzględnie. Termin dożywotni używany przez producentów zazwyczaj oznacza okres gwarancyjny pojazdu, a nie jego pełną żywotność. Olej w automacie pracuje w ekstremalnych warunkach. Przenosi wysokie momenty obrotowe i osiąga wysokie temperatury. Z czasem gromadzi opiłki metalu ze zużywających się tarczek i traci właściwości smarne. Objawy starego oleju w skrzyni automatycznej to najczęściej szarpanie przy zmianie biegów lub opóźniona reakcja. Jak często wymieniać olej w automacie? Bezpieczny interwał to zazwyczaj co 60 000 - 100 000 km. Najskuteczniejszą metodą jest dynamiczna wymiana oleju w skrzyni biegów, która gwarantuje wymianę 100% zużytego płynu.
Wymiana oleju w skrzyni manualnej
Wielu kierowców uważa, że w skrzyniach manualnych oleju się nie wymienia. To również bardzo kosztowny błąd. Olej w skrzyni manualnej nie pracuje tak ciężko, jak w automacie, ale także się zużywa. Z biegiem lat gęstnieje, traci swoje właściwości i zbiera mnóstwo opiłków metalu. Pochodzą one z kół zębatych i synchronizatorów. Wymiana oleju w skrzyni manualnej jest więc konieczna, najlepiej co 100 000 - 150 000 km. Korzyści są często natychmiast odczuwalne. Zmiana biegów staje się lżejsza i bardziej precyzyjna, zwłaszcza zimą. Taka wymiana chroni też drogie synchronizatory przed przedwczesnym zużyciem.
Wymiana oleju a badanie techniczne
Regularna wymiana oleju w silniku i skrzyni biegów świadczy o dbałości o stan techniczny pojazdu. Jako diagności na Stacji Kontroli Pojazdów w Rzeszowie, podczas przeglądu technicznego nie badamy jakości chemicznej oleju. Zwracamy jednak baczną uwagę na wycieki z silnika i skrzyni biegów. Jest to jedna z częstszych usterek dyskwalifikujących pojazd. Stary, zużyty olej często traci swoje właściwości i degraduje uszczelniacze, co prowadzi do wycieków. Dbanie o regularny serwis olejowy to inwestycja w sprawność techniczną. Zapewnia to spokój na drodze i ułatwia przejście obowiązkowego badania technicznego. Masz wątpliwości co do stanu swojego auta lub zauważyłeś niepokojące wycieki? Zapraszamy na badanie techniczne do naszej Stacji Kontroli Pojazdów Rzeszów. Sprawdzimy Twój pojazd i zadbamy o Twoje bezpieczeństwo.



