Normy Emisji Spalin W Samochodach Osobowych
W ostatnich latach emisja co2 stała się kluczowym tematem w branży motoryzacji oraz stała się bardzo ważnym aspektem w kwestii badań technicznych. Obowiązujące przepisy mają na celu zmniejszenie ilości zanieczyszczeń oraz ograniczenie szkodliwych substancji. Dla kierowców oraz producentów samochodów jest to bardzo ważny czynnik. Badanie techniczne jest obowiązkową czynnością w Polsce, aby przejść badanie należy spełniać normy emisji spalin oraz dostosować się do Europejskiego standardu emisji dwutlenku węgla w samochodzie. Od których zależne jest to czy pojazd będzie mógł przejść okresowe badanie techniczne i czy zostanie dopuszczony do ruchu drogowego.
Norma Emisji Spalin Podczas Badania Technicznego
Unijne normy są to zbiory przepisów określających maksymalne dopuszczalne poziomy emisji co2 wydobywającego się z pojazdów. W Europie reguluje się je przede wszystkim przepisami europejskimi, które powoli zaostrzają limity dla różnych kategorii pojazdów. Normy EURO obejmują emisje takich substancji jak:
CO- Tlenek węgla
HC- Węglowodory
NOx – Tlenki Azotu
PM - Pył
Cząstki stałe
Normy od EURO 1 do EURO 6 Dla Samochodów Benzynowych i Dieslowych:
Euro 1- Samochody produkowane od 1993 do 1996,
Euro 2- Samochody produkowane od 1997 do 2000,
Euro 3- Samochody produkowane od 2001 do 2005,
Euro 4- Samochody produkowane od 2006 do 2010,
Euro 5- Samochody produkowane od 2011 do 2014,
Euro 6- Samochody produkowane od 2015 – Aktualnie.
Każda z tych kategorii ma odrębną normę emisji spalin, przez to każdy samochód podczas badania technicznego może mieć inną emisje i zostać dopuszczonym do ruchu.
Dla samochodów benzynowych:
Euro 1 emisja wynosi 2,72g/km,
Euro 2 jest to 2,2g/km,
Euro 3 – 2,3g/km,
Euro 4 –1 g/km,
Euro 5 i 6 – 1g/km.
Dla samochodów dieslowych:
Euro 1 emisja wynosi 2,72g/km,
Euro 2 jest to 1g/km,
Euro 3 – 0,64g/km,
Euro 4 –0,5g/km,
Euro 5 i 6 – 0,5g/km.
Jakie Rozwiązania Pomagają Spełnić Normy Euro Emisji Spalin?
Aby spełnić surowe normy EURO odnośnie emisji co2, producenci samochodów musza wdrażać zaawansowane technologie, o to kilka najczęściej stosowanych rozwiązań:
- Filtry cząstek stałych (DPF, PDF) - zamontowanie ich pozwala oddzielać sadzę od spalin samochodowych.
- korzystanie z samochodu z systemem EGR: jest to rozwiązanie pozwalające na utlenianie węglowodorów, które nie uległy spaleniu, a także przyśpieszenie procesu odparowywania paliwa
- Korzystanie z systemu start-stop – ta technologia pozwala na automatyczne wyłączacie się silnika w czasie postoju np. na światłach
Oprócz działań producentów użytkownicy również mają wpływ na poziom emisji spalin swoich pojazdów. Regularnie konserwacje samochodu oraz dbanie o odpowiedzialną eksploatacje silnika są kluczowe. O to kilka prostych kroków które pomogą zmniejszyć emisje:
- Regularne przeglądy techniczne – utrzymywanie samochodu w dobrym stanie technicznym np. czyszczenie filtrów cząstek stałych czy dbanie o układ wydechowy.
- Ekonomiczny styl jazdy- jazda z umiarkowaną prędkością pozbawianą gwałtownego przyśpieszania i hamowania oraz jazda na niskich obrotach.
- Korzystanie z paliwa wysokiej jakości - Wysokiej jakości paliwo lepiej się spala w silniku co przekłada się na mniejszą emisje spalin.
Normy Emisji Spalin EURO, Do Której Należy Twój Samochód?
To bardzo proste, można to sprawdzić na 2 sposoby:
- Dowód rejestracyjny -
Najprostszym sposobem na sprawdzanie i zweryfikowanie informacji o poziomie emisji co2 twojego samochodu jest zaglądnięcie do dowodu rejestracyjnego twojego samochodu. Norma emisji spalin powinna być wpisana w odpowiedniej rubryce. Jeżeli posiadasz starszy samochód bądź starszy dowód rejestracyjny należy sprawdzić na stronie internetowej dilera lub u oficjalnego dilera marki
- Serwis internetowy -
W sieci internetowej istnieje wiele serwisów które pozwalają sprawdzić normy emisji spalin dla modelu samochodu, na przykład historia pojazdu gov. Wystarczy znać model i markę samochodu.
Konsekwencje Dla Posiadaczy Samochodu, Którzy Nie Spełnił Unijnych Norm Spalin
Posiadanie samochodu, który nie spełnia norm emisji spalin może mieć konsekwencje w ograniczeniach w możliwości korzystania ze stref czystego transportu, oraz nie zaliczenia badania technicznego. W niektórych przypadkach istnieje szansa, że niezbędne będzie dokupienie odpowiednich filtrów, aby spełnić standardy co do emisji spalin i uniknąć kary za brak posiadania ważnego badania.
Wniosek jest taki, że w dłuższej perspektywie czasu wszystkie obostrzenia i normy emisji co2 mają na celu zmniejszenie emisji zanieczyszczeń, co jest kluczowe w walce ze zmianami klimatycznymi i poprawą jakości powietrza, którym oddychamy. Więc wykonywanie okresowych badań technicznych, dbanie o odpowiednią eksploatacje i odpowiednie części i filtry są bardzo ważnym elementem w perspektywie dbania o środowisko jak i o nasz pojazd.