Oznaczenia na bokach opon mogą wydawać się niezrozumiałe dla przeciętnego kierowcy, ale w rzeczywistości mają one istotne znaczenie dla wyboru odpowiednich opon do naszych pojazdów. W tym artykule postaramy się wyjaśnić, co oznaczają poszczególne oznaczenia opon, abyś mógł podjąć bardziej świadomą decyzję.
Producenci opon
Oczywistym elementem, który przyciąga uwagę przy pierwszym spojrzeniu na oponę, jest zazwyczaj logo producenta. Często widnieje obok nazwy modelu opony. Jednakże to drugie nie zawsze zawiera istotnych szczegółów technicznych. Zamiast tego pełni ono głównie funkcję estetyczną, mającą na celu przede wszystkim promocję marki. Tylko w wybranych przypadkach nazwa modelu może dawać pewne wskazówki dotyczące zastosowania opony. Wprowadzone w nią słowa, takie jak „All Season” czy „Winter”, sugerują, że dany model jest przeznaczony do użytku wielosezonowego lub zimowego.
Rozmiar opony
Najbardziej istotnym oznaczeniem podczas wyboru ogumienia jest rozmiar. Rozmiar opony oznaczony jest za pomocą ciągu liczb i cyfr, które są znormalizowane przez Unię Europejską. Posługując się przykładowym rozmiarem opony 225/45 R 17 dowiesz się, jakie oznaczenie rozmiaru opon im odpowiadają.
Pierwsza liczba, czyli "225" odpowiada za szerokość opony, którą podaje się w milimetrach. Kolejna z liczb odpowiada profilowi opony, czyli wysokości ściany bocznej od zewnętrznej krawędzi do bieżnika opony. Liczba "45" to wartość wyrażona w procentach. Aby uzyskać daną wartość w milimetrach, należy obliczyć 45% z szerokości opony.
Ostatnim oznaczeniem jest średnica felgi, do której przeznaczona jest opona. Przed cyfrą zawsze poprzedza litera "R", czyli najczęściej spotykany symbol oznaczający oponę radialną. W naszym przypadku opona dopasowana jest do felgi o średnicy 17 cali.
Indeks nośności opony
Kolejnym istotnym oznaczeniem opony, które znajduje się zaraz po rozmiarze, jest indeks nośności. Jest to liczba, która informuje o maksymalnym obciążeniu, jakie dana opona może wytrzymać przy maksymalnej prędkości. Każdy pojazd ma określony indeks nośności, co jest szczególnie istotne w przypadku samochodów ciężarowych i dostawczych. Użycie opony o zbyt niskim indeksie nośności może prowadzić do jej uszkodzenia oraz stwarzać niebezpieczeństwo na drodze. Co więcej, opony różniące się indeksem nośności nie powinny być montowane na jednej osi pojazdu.
Każdy indeks nośności odnosi się do maksymalnego obciążenia i wynosi kolejno dla każdego oznaczenia:
Indeks Nośności | Maksymalne Obciążenie (kg) |
---|---|
80 | 450 |
81 | 462 |
82 | 475 |
83 | 487 |
84 | 500 |
85 | 515 |
86 | 530 |
87 | 545 |
88 | 560 |
89 | 580 |
90 | 600 |
91 | 615 |
92 | 630 |
93 | 650 |
94 | 670 |
95 | 690 |
96 | 710 |
97 | 730 |
98 | 750 |
99 | 775 |
100 | 800 |
101 | 825 |
102 | 850 |
Indeks prędkości
Kolejnym ważnym oznaczeniem opony jest indeks prędkości, który jest reprezentowany przez literę. Ten wskaźnik określa maksymalną prędkość, przy której można bezpiecznie poruszać się na danej oponie. Jest to wynik badań i testów przeprowadzonych przez producentów, które uwzględniają wytrzymałość opony w różnych warunkach drogowych.
Oto oznaczenia opon z przyporządkowanym im indeksom i prędkościom:
Indeks Prędkości | Maksymalna Prędkość (km/h) |
---|---|
F | 80 |
G | 90 |
J | 100 |
K | 110 |
L | 120 |
M | 130 |
N | 140 |
P | 150 |
Q | 160 |
R | 170 |
S | 180 |
T | 190 |
H | 210 |
V | 240 |
W | 270 |
Y | 300 |
VR | Powyżej 210 |
ZR | Powyżej 240 |
Inne oznaczenia opon
Inną istotną informacją jest data produkcji opony oraz zgodność z normami bezpieczeństwa Departamentu Transportu USA, co potwierdza numer DOT. Ostatnie cztery cyfry długiego numeru seryjnego odnoszą się do miesiąca i roku produkcji. Przykładowo, oznaczenie "1523" oznacza, że dana opona została wyprodukowana w 15. tygodniu roku 2023. Cały numer DOT stanowi jednocześnie homologację bezpieczeństwa, zawierając w sobie specjalistyczne kody, które identyfikują pochodzenie konkretnego modelu oraz rozmiar opony.
Dodatkowo na oponie są zawarte informacje dotyczące prawidłowego kierunku toczenia oznaczone za pomocą strzałki z napisem "ROTATION". Wskazana jest również wewnętrzna i zewnętrzna strona montażu za pomocą napisów "INSIDE" oraz "OUTSIDE".
W niektórych oponach dodatkowo zaznaczona jest grubość bieżnika poniżej której należy wymienić oponę. Regularna kontrola stanu opon jest kluczowa dla zapewnienia bezpieczeństwa i wydajności jazdy. Aby osiągnąć najwyższy poziom bezpieczeństwa na drodze, należy regularnie monitorować ciśnienie powietrza, głębokość bieżnika, stan ogumienia oraz równomierność zużycia. W większości sytuacji uszkodzone lub zużyte opony wymagają wymiany na nowe. Jeśli potrzebujesz wymienić opony, serdecznie zapraszamy do naszej Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów w Rzeszowie.