Al. Wyzwolenia 6, 35-959 Rzeszów

POTRZEBUJESZ POMOCY? SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI!

Strefy czystego transportu w Polsce

Czym jest strefa czystego transportu i jak działa? 

Strefa czystego transportu w skrócie SCT to wydzielony obszar w centrum miasta tylko i wyłącznie dla samochodów, które spełniają normy emisji spalin europejskiego standardu euro. Jeżeli kierowca uda się do strefy w swoim mieście pojazdem, który nie spełnia wymogów, grozi mu grzywna w wysokości 500 zł. SCT mają na celu zmniejszyć emisję dwutlenku węgla oraz ograniczyć problem ze smogiem, oraz nadmiernym hałasem wytwarzanym przez samochody w centrach miast. Wyznaczenie takich stref SCT ma na celu również spowolnienie procesu globalnego ocieplenia, które prowadzi do zmian klimatycznych na naszej planecie. Jednym z dodatkowych założeń jest również promowanie innych ekologicznych form transportu między innymi rowerów czy środkami komunikacji miejskiej. 

Jakie samochody mogą wjeżdżać do SCT? 

Do stref czystego transportu mogą wjeżdżać wszystkie samochody, które spełniają odpowiednie normy emisji spalin. Dużą rolę w tej kwestii grają roczniki produkcji samochodów, one mają największy wpływ na to, jaką normę dostaje pojazd. Co więcej, jeżeli samochód nie spełnia norm to w Polsce, może wjechać do miasta które posiadają SCT, ale musi uiścić opłatę w wysokości 2,5 zł za każdą godzinę lub opłatę w wysokości 500 zł za cały miesiąc. Jednak samorząd miasta może również umożliwić wjazd pojazdom, które nie spełniają norm czystego transportu. Między innymi są to różnej maści pojazdu uprzywilejowane typu karetki pogotowia czy radiowozy policji, dodatkowo do miast najczęściej bez żadnych problemów mogą wjeżdżać, samochody służ drogowych, pojazdy dla osób niepełnosprawnych i autobusy szkolne. W Polsce ustawa o SCT wprowadza również obowiązek naklejania specjalnej naklejki na przednią szybę samochodu, która będzie posiadała o oznaczenie strefy czystego transportu rok produkcji rodzaj paliwa oraz nr rejestracyjny samochodu.

W jakich miastach obowiązują strefy czystego transportu? 

Aktualnie w naszym kraju znajduje się tylko jedna taka strefa i obowiązuje ona w Warszawie. Do centrum tego miasta nie jest już możliwy wjazd dla pojazdów, które mają większą emisję, niż przewiduje to norma euro. Zaczęła ona obowiązywać od 1 lipca 2024 roku, od tej daty do centrum Warszawy nie wjadą mieszkańcy posiadający pojazdu pojazdy diesel, które nie posiadają normy euro 4, czyli zostały wyprodukowane przed 2004 rokiem. Co więcej, do centrum miasta nie wjadą samochody benzynowe, które nie spełniają normy euro 2, czyli zostały wyprodukowane przed 1997 rokiem. Wiadomo, że taka strefa miała się również pojawić na początku lipca 2024 w Krakowie, ale została ona odłożona w czasie, przez co na chwilę obecną jedyną strefą czystego transportu jest ta w Warszawie. SCT mają zostać również wprowadzone w innych miastach takich jak Kraków, Wrocław, Katowice, Lublin, Rzeszów, Gliwice, Łódź czy Poznań. 

Kontrowersje związane z SCT 

Plany wprowadzenia takich stref w Polsce wywołują duże kontrowersje wśród mieszkańców kierowców oraz przedsiębiorców. Szczególnie dużym echem odbiło się to w Warszawie. Wynikają one głównie przez to, że ze strachu przed wysokimi kosztami dostosowania się do norm Euro. W Polsce znajduje się bardzo dużo samochodów, które nie spełniają takich norm, więc społeczeństw nie podoba się wizja wprowadzania stref SC do ich miast.