Geometria kół to bardzo szerokie pojęcie stosowane podczas przeglądów technicznych lub badań okresowych oraz w specjalistycznych warsztatach samochodowych. Termin ten odnosi się przede wszystkim do sposobu, w jaki ustawia się koła względem całego samochodu. Odpowiednie ustawienia kół znacząco wpływają na bezpieczeństwo oraz komfort jazdy. Dodatkowo odpowiednie zrobiona geometria kół bardzo wpływa na zużycie benzyny oraz innych podzespołów samochodowych takich jak zawieszenie czy układ kierowniczy. Warto co jakiś czas również wykonywać badanie zawieszenia ze względu na to że ma ono duży wpływ na nasz pojazdu. Na badanie geometrii kół składa się wiele czynników i ustawień:
Zbieżność kół
Jest to główny parametr podczas wykonywania geometrii kół, czyli stopień, w jakim rozmieszone są względem siebie koła lewe i prawe. Parametr ten przedstawia się w wartości liczbowej i pokazuje, czy koła są skierowane do wewnątrz, co nazywa się zbieżnością dodatnią. Jeżeli natomiast ustawienie kół jest odwrotne nazywane, jest to zbieżnością ujemną. Nieodpowiednia zbieżność kół względem siebie będzie skutkować nierównomiernym zużywaniem się opon podczas jazdy na wprost oraz złym kątem ustawienia kół podczas zakrętu.
Kąt Pochylenia kół
Nazywany również kątem nachylenia kół. Jest to kąt pomiędzy płaszczyzną koła a osią pionową. W tym przypadku parametr również jest określany wartością liczbową. Kąt pochylenia podczas badania geometrii kół jest również bardzo ważnym czynnikiem wpływającym na bezpieczeństwo. W Momencie kiedy koła są nachylone dodatnio lub ujemnie względem osi to powierzchnia opon zużywa się o wiele szybciej, przez samochód traci swoją przyczepność. Wartość dodatnia oznacza, że górna część całego koła jest odchylona na zewnątrz a ujemna do wewnątrz.
Kąt wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy
Nazwa ta brzmi dość skomplikowanie, ale jest to jedno z ważniejszych badań podczas wykonywania geometrii kół. Podczas tego etapu wszystkie obliczenia wykonywane są z boku samochodu. Ten etap polega na wyznaczeniu osi sworznia zwrotnicy i prostą pionową koła. Wynik testu kąta wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy podaje się w wartości liczbowej. Jeżeli będzie ona dodawania lub ujemna należy jak najszybciej umówić się na badanie geometrii kół, ponieważ od tego parametru zależy stabilność pojazdu podczas szybkiej jazdy i kąt skrętu kół.
Kąt pochylenia sworznia zwrotnicy
Wartość tę określa się liczbowo, a parametr wskazuje dokładny kąt pochylenia sworznia zwrotnicy czyli kąt pomiędzy sworzniem zwrotnicy a osią pochylenia koła. Dla każdego samochodu wartość może być inna, główną wytyczną podczas regulacji są zalecenia producenta samochodu.
Czym jest geometria kół 3D ?
Najpopularniejszym sposobem na sprawdzenie odpowiedniej regulacji naszego pojazdu jest usługa geometrii kół 3D. Dzięki tej technologi samo sprawdzenie odpowiedniej regulacji kół i zawieszenia jest bardzo dokładnie. Sama usługa jest bardzo dokładna, dzięki wykorzystaniu bardzo dokładnych kamer można uzyskać bardzo dokładny obraz przestrzenny na każdej płaszczyźnie. Wyniki usługi geometrii kół 3D są szczegółowo sprawdzane przez specjalistę, który porównuje je z ustawieniami samochodu, które zaleca producent. Usługa ta pozwala na zlikwidowanie lub regulację wszystkich odstępstw. Co więcej, ta metoda pozwala na wykrycie przyczyn i likwidację przyczyn występowania wszystkich odchyleń w kołach i zawieszeniu.
Kiedy należy wykonywać badania kół jezdnych?
Badania geometrii są bardzo ważne i są wykonywane regularnie raz w roku podczas przeglądu technicznego tak samo jak na przykład badanie emisji spalin. Niemniej jednak są sytuacje, po których wypadałoby wykonać badanie. Między innymi badanie zbieżności kół lub szczegółowej geometrii należy wykonać:
- Po zamontowaniu nowych opon
- Po naprawie zawieszenia w samochodzie
- Gdy nasz samochód sam zjeżdża w jedną stronę podczas jazdy
- Po wypadku samochodowym lub kolizji
- Po wykonywaniu napraw związanych z układem kierowniczym
- Gdy zauważymy nierówne zużywanie się bieżnika w oponach
Jak przebiega kontrola geometrii kół?
Ten proces wymaga dużej precyzji, ponieważ obejmuje wiele elementów pojazdu, w tym całe zawieszenie. Badanie geometrii kół wykonuje się tylko w wyspecjalizowanych warsztatach samochodowych lub na odpowiednich stacjach kontroli pojazdów. Niezbędnym elementem do wykonania tej usługi jest specjalistyczny urządzenie, które z wielką dokładnością jest w stanie podać nam wyniki dzięki specjalnej wiązce laserowej. Ustawienie takiego urządzenia wymaga dużych umiejętności i zajmuje sporo czasu ze względu na szeroki zakres usług Ustawienia kół podczas badania są zawsze zgodne z przewidywaniami producenta pojazdu, należy pamiętać, że zdarzają się przypadki, kiedy wykonanie tej usługi jest niemożliwe z powodu braku możliwości regulacji niektórych elementów przez ich zbyt duże zużycie. Wtedy należy w pierwszej kolejności wymienić uszkodzone elementy pojazdu.